Kotiutuksen kesto nettikasinoilla

Kotiutusten kesto eli aika joka kuluu voittojen nostosta rahojen ilmestymiseen pankkitilille on kestoaihe kasinopelaajien keskuudessa. Ymmärrettävästi, halutaanhan voitoista päästä nauttimaan mahdollisimman nopeasti. Ja joskus noston viipyessä herää jopa epäilys että rahat ovat jäänet sille tielleen.

Lohdutuksena voi sanoa että lisensoidulla, luotettavalla nettikasinolla rahat eivät haihdu ilmaan, mutta voivat viipyä matkalla monesta syystä. Jopa kasinoilla joilla kotiutukset luvataan tilille minuuteissa, voi erilaisia katkoksia esiintyä. Syynä ovat tekniset ongelmat maksuvälittäjillä, epäselvyydet pelitilin/maksuvälineen kanssa ja joskus ihan kyseisen kasinon hidas toiminta.

Kotiutuksen hyväksyminen kasinolla

Osalla kasinoista ilman rekisteröitymistä, eli ”ilman tiliä”-kasinoilla nostot hyväksytään automaattisesti kellonajasta riippumatta. Näillä kotiutukset lähtevät käytännössä välittömästi, ja kotiutuksen kesto kokonaisuudessaan on vain joitakin minuutteja. Nostot onnistuvat myös yöaikaan ja viikonloppuisin. Usein automaattinen hyväksyntä koskee vain tietyn eurorajan alittavia nostoja, kesto voi siis riippua summasta.

Toisilla nettikasinoilla taas kaikki nostot kulkevat maksuosaston kautta eli hyväksytään manuaalisesti. Kestoon vaikuttaa tällöin myös kotiutuksen ajankohta. Viikonloppuna tehtyjen nostopyyntöjen käsittely saattaa siirtyä ”virka-aikaan” eli maanantaille.

Uusilla nettikasinoilla on joskus esiintynyt varsinkin alkuun hämminkiä. Suosio ja pelaajien määrä on ehkä yllättänyt operaattorin eivätkä prosessit ole loppuun asti hiottuja. Näissä hyvät kasinot ottavat asiakaspalautteen tosissaan ja

Joskus taas viiveen syy jää hämärän peittoon. Jos tämä toistuu muiden pelaajien kokemuksissa pidemmällä aikavälillä ja ajat ovat kohtuuttomat, voi harkita kannattaako kyseiselle sivustolle enää tallettaa. Vaihtoehtoja kun on.

Pelitilin varmennus ennen kotiutusta

Trustly-kasinoiden eli ilman rekisteröintiä toimivien sivustojen keskeinen innovaatio on, että pelaajan henkilöllisyys varmentuu talletuksen yhteydessä. Kasino siis saa pankin rajapinnasta tarvittavat tiedot automaattisesti Trustlyn (tai vastaavien kilpailevien palveluiden kuten Briten tai Eutellerin) kautta.

Tämä puolestaan mahdollistaa nopeat kotiutukset koska kasinon ei tarvitse pienissä nostoissa pyytää varmentavia dokumentteja. Myös kasinoita ilman rekisteröitymistä koskevat kuitenkin KYC eli tunne asiakkaasi velvoitteet. Nimestään huolimatta ”ilman rekisteröitymistä” ei siis tarkoita anonyymiä pelaamista.

Yleensä lisäselvityksiä pyydetään viimeistään kun kotiutusten yhteenlaskettu summa ylittää tietyn rajan, usein n. 2000€. Kasinoyhtiöllä on silti täysi oikeus pyytää niitä jo aiemmin. Varsinkin isommilla summilla pelaavat usein lataavat dokumentit pelitilille jo heti alkuun ilman eri pyyntöä, mikä lyhentää sitten mahdollisten kotiutusten kestoa jatkossa.

Perusvaatimuksena on yleensä kuvat/skannaukset henkilöllisyystodistuksesta, osoitteen todistavasta kirjeestä kuten laskusta ja joskus myös pankin tiliotteesta. Prosessia voi omalta osalta nopeuttaa katsomalla tarkkaan mitä vaaditaan ja varmistamalla että kuvat ovat selkeät.

Astetta vaivalloisempi on sitten selvitys tuloista (SOW/SOF eli Source of Wealth/Funds-prosessi). Tämä tulee vastaan etenkin isompia summia pyörittäville, mutta joskus myös satunnaisesti.

Netissä on tullut vastaan myös erikoisempia pyyntöjä kuten vaatimus notarisoiduista dokumenteista. Tässä kohtaa voi jo tulla tunne että kotiuksen kestoa halutaan tarkoituksella pitkittää.

Yleisesti siis kuitenkin asiallisilla kasinoilla perusdokumentit riittävät, ja hyvillä kasinoilla ne käydään nopeasti läpi.

Pankkien ja maksuvälittäjien viiveet

Kotiutus siis ensin hyväksytään kasinolla, josta raha kulkee maksuvälittäjän kautta suomalaiseen pankkiin. Tässä ketjussa voi ajoittain esiintyä häiriöitä.

Yleisimpiä ovat luultavasti pankkien huoltokatkot, joita tuntuu olevan varsin usein. Tyypillisesti ne ajoittuvat viikonloppuihin. Raha näkyy silloin pelitilillä yleensä maanantaina, mutta 2-3 pankkipäivän odotuskaan ei ole tavatonta.

Näille ei oikeastaan pelaajan näkökulmasta ole mitään tehtävissä, eikä kasinoakaan voi syyttää. (Toki sielläkin päässä voi teknisiä ongelmia tulla).

Paras vinkki tähän on että vaikka sivusto yleensä maksaisikin voitot heti, on aina parasta varautua siihen että kotiutus voi kestää odotettua kauemmin. Nettikasinolle ei tietenkään muutenkaan kannata siirtää viimeisiä rahoja, vaan vain sellaisia jotka on valmis häviämään. Silloin myöskään pieni voittorahojen odottelu ei ole katastrofi.

Siinä vaiheessa kun odotus kuitenkin käy liian pitkäksi, ensimmäinen yhteyspiste on kasinon asiakaspalvelu. Live Chat pystyy yleensä varmentamaan ainakin sen että onko nosto hyväksytty, vai odotetaanko kenties dokumentteja.

Jos kasino kertoo rahan lähteneen heiltä eteenpäin, eikä sitä silti näy n. kolmen pankkipäivän jälkeen (yleinen viive), voi seuraavaksi tiedustella asiasta pankin asiakaspalvelusta. Myös Trustlyllä on oma asiakastuki, tosin vain englanniksi ja rajoitettuna aukioloaikana. Tiedustelun voi laittaa myös yhteydenottolomakkeen kautta.